Web Analytics

Werkt Een Buikspiercorrectie? Onderzoek + Alternatieven

Denk je erover na om een buikspiercorrectie te nemen? In dit artikel lees je over wat een buikspiercorrectie is, wat de symptomen van diastasis recti zijn, alternatieven voor een buikspiercorrectie en nog veel meer!

Bij vrouwen én mannen kunnen de spieren in de buik na verloop van tijd verslappen. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals veroudering, vermagering door afvallen en zwangerschap. Dit kan ervoor zorgen dat de buikwand verslapt dat er een overschot in het gebied van de buik ontstaat.

Wat is diastasis recti?

Diastase is de tem voor het scheiden van lichaamsdelen die niet gescheiden horen te zijn. Eén van de meest voorkomende soorten van dit soort gescheiden lichaamsdelen is diastasis recti, ofwel scheiding van de middelste buikspieren (in de lengte).

Deze buikspieren houden je inwendige organen vast en lopen langs je buik van je borstbeen naar je schaambeen in twee parallelle spierbanden. Deze twee spierbanden zijn verbonden door een stuk bindweefsel, dat in het zit tussen deze spierbanden zit en de linea alba heet. Bij dit bindweefsel vindt de scheiding van de spieren plaats.

Bij ieder persoon zijn de spieren en dit bindweefsel wel een beetje gescheiden, het is alleen niet altijd een lichamelijk probleem. Het wordt pas een probleem als deze scheiding te breed is. Als je spieren zo ver uitrekken dat ze meer dan 2,5 centimeter uit elkaar zijn langs de linea alba, dan is er sprake van diastasis recti.

Diastasis recti is een aandoening die optreedt wanneer de twee grote parallel liggende banden van de spieren in het midden van de buik gescheiden blijven. De spieren zullen tijdens de zwangerschap vanzelf uit elkaar gaan als de baarmoeder zich uitzet. Bij sommige vrouwen worden de spieren zo uitgerekt of beschadigd dat ze nooit meer volledig samen zullen gaan. Een buikcorrectie kan helpen bij rugpijn en het verminderen van incontinentieproblemen.

Veel vrouwen zullen spierafscheiding ervaren na de zwangerschap vanwege de uitzetting van de buikwand om plaats te maken voor de groeiende baby. Veel vrouwen kunnen gewoon functioneren met een lichte mate van spierafstand, maar een kleine groep vrouwen lijdt jammer genoeg aan chronische symptomen die veroorzaakt worden door de verzwakte buikspieren en die vaak verlicht kunnen worden door een chirurgische buikspiercorrectie.

Ook mannen kunnen last van diastasis recti en dus gescheiden buikspieren krijgen. Zwangerschap is namelijk niet de enige oorzaak van het scheiden van de buikspieren. Het scheiden van de buikspieren komt alleen vaker voor tijdens de zwangerschap, waardoor vrouwen meer kans hebben op deze aandoening. Er zijn verschillende andere oorzaken die zowel mannen als vrouwen buiten de zwangerschap kunnen treffen.

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Download het simpel te volgen weekmenu incl. recepten, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en ik stuur het gratis naar je toe.

Hoe weet je dat je gescheiden buikspieren hebt?

Als je vermoedt dat je gescheiden buikspieren hebt, kan je door een zelf-check controleren of dit zo is. Ik raad ook aan om bij een vermoeden naar de huisarts te gaan om na te laten kijken of je buikspieren gescheiden zijn.

  1. Ga op je rug liggen in een soort van zittende positie, met je benen gebogen en je voeten plat op de grond.
  2. Kom in een crunch-positie, met je handen achter je hoofd zonder dat je je hoofd ondersteunt, door je schouders een beetje van de grond te tillen en naar je buik te kijken. Span vervolgens je buikspieren aan.
  3. Gebruik nu één hand om je hoofd te ondersteunen. Voel met je vrije hand voorzichtig langs de middellijn van je buikspieren, zowel boven als onder je navel. Let hierbij vooral op of je “gaten” voelt, waarbij je voelt dat er een vinger tussen deze spieren past.
  4. Als je een opening voelt tussen je spieren waar meer dan één vinger breedte in past, dan heb je waarschijnlijk een licht tot matig geval van gespreide buikspieren. Als je meer dat dat voelt, kan je overmatig gescheiden buikspieren hebben. Vaak zijn de buikspieren dan tussen de vier en acht centimeter gescheiden.

Tekenen van gescheiden spieren en de symptomen

Vaak herken je de gescheiden spieren door een uitstulping in het midden van de buik tot de onderbuik. Dit is het meest te merken als je je spieren aanspant of samentrekt. Andere veel voorkomende symptomen die gepaard gaan met ernstige spierafscheiding zijn:

  • Incontinentie: Urine-incontinentie, fecale incontinentie of anale incontinentie. Urine-incontinentie is onbedoeld urineverlies, fecale incontinentie is onbedoeld verlies van vaste en/of vloeibare ontlasting en ten slotte is anale incontinentie fecale incontinentie gepaard met onbedoeld verlies van gas.
  • Constipatie
  • Slechte houding of problemen met de houding
  • Het hebben van een opgeblazen gevoel gepaard met spijsverteringsproblemen
  • Pijn of ongemak aan de lage rug, het bekken of de buik
  • Last van of niet goed werkende bekkenbodemspieren
  • Ook kan deze gescheiden spier resulteren in een buikhernia: dit is een uitpuiling van het buikvlies. Dit wordt veroorzaakt door een zwakke plek of een opening in de buikwand. Deze opening kan zich ook voordoen als gescheiden buikspieren. Dit kan je herkennen als een zwelling van je buik.

Hoe werkt een buikspiercorrectie?

Als je het gevoel hebt dat de toestand waarin je buikspieren in verkeren ernstig is of dat je niet tevreden bent over het uiterlijk van je buik nadat je hebt geprobeerd om oefeningen te doen om de gescheiden spieren te verhelpen, dan kan je overwegen om dit chirurgisch te laten verhelpen.

Een buikspiercorrectie is vaak nodig als je romp geen stabiliteit kan bieden bij gewrichtsbewegingen of bij belasting. De medische specialist zal dan bepalen of je een operatie nodig hebt. Dit zal vaak bepaald worden op grond van de vraag of de operatie, waarbij de spanning in de middenlijn van je gescheiden spieren wordt hersteld, gunstig zal zijn voor het oplossen van jouw klachten.

Om spierherstel uit te voeren, worden de spieren tijdens de buikcorrectie weer bij elkaar getrokken. Dit wordt gedaan door inwendig de spieren langs de bindweefsels te hechten om de spieren op hun plaats te houden.

Het opnieuw verbinden van de buikspieren herstelt de functie van de buikspieren en zal je meer kracht geven, waardoor de symptomen die de gescheiden buikspieren veroorzaakten minder zwaar zullen worden. Ook helpt de buikspiercorrectie de bouw van de buikwand te herstellen, en dit zorgt ervoor dat de buik platter wordt dan vóór de buikspiercorrectie.

Werkt de buikspiercorrectie?

Een buikspiercorrectie helpt om je symptomen te verminderen, dus het werkt wel degelijk. Of het voor jou werkt, hangt af van jouw conditie en hoe ver je spieren van elkaar gescheiden zijn, maar over het algemeen werkt de correctie bij het oplossen van de lichamelijke problemen die de gescheiden spieren veroorzaken.

Het enige waar je goed aan moet denken is dat je lang moet revalideren, voordat het echt voor jou gaat werken. Na de operatie zal je moeten verwachten om één tot twee weken na de operatie beperkte mobiliteit te hebben en vooral de eerste week veel op bed liggen. Zelfs na deze herstelperiode zal je nog een tijdje rustig aan moeten doen en revalideren voordat je weer alles kan.

Het duurt dus even voordat je weer verder kan met je ‘normale’ leven. Je mag niet zwaar tillen, dus je kan bijvoorbeeld niet boodschappen doen zonder dat iemand je helpt. Ook moet je na vijf tot zes weken na de operatie zo min mogelijk gebruik maken van de buikspieren en zeker geen buikspieroefeningen uitvoeren.

Hierbij komt ook dat je buik een langere tijd opgezwollen en beurs zal zijn. En het zal nog veel langer duren voordat de zwelling en de littekens volledig verdwenen en plat zullen zijn. Als je alle weken van revalidatie bij elkaar optelt, zal dit uitkomen op zes maanden tot een jaar revalideren.

“Revalideren is vervelend, maar je buikspieren gaan niet vanzelf weer aan elkaar…”

Laat dit je niet afschrikken; als jij last hebt van zware klachten is deze revalidatie periode het waard. Het is namelijk erg onprettig om met de symptomen van gescheiden buikspieren te leven, en omdat dit zich niet vanzelf oplost kunnen deze klachten je dagelijks last bezorgen.

Alternatieven

Wil je eerst zelf zonder een chirurgische ingreep de gescheiden spieren en de symptomen die ze veroorzaken proberen te verhelpen, dan zijn hier de meest voorkomende alternatieven. Het is wel verstandig dat als je merkt dat het moeilijk is om te leven met de gescheiden spieren en de symptomen die ze veroorzaken, dat je naar de huisarts gaat om misschien doorverwezen te worden naar een specialistische dokter.

Oefeningen bij de fysiotherapeut

Ver gescheiden buikspieren wordt het meest behandeld door middel van doelgerichte oefentherapie en dan met name buikspieroefeningen. Lichaamsbeweging kan zowel helpen bij het voorkomen en verminderen van dit probleem. Dit wordt vooral aangeraden als je veel last hebt van de gescheiden spieren en de spieren ver gescheiden zijn.

Fysiotherapie kan succesvol zijn voor de behandeling van milde gevallen van de scheiding van de buikspieren. Deze therapie is gericht op het herstellen van de spieren die beschadigd zijn.

De buikspieroefeningen kunnen een horizontale kracht te weeg brengen in je buikspieren, en deze kracht zal werken om de buikspleet tussen de spieren te dichten. Dit betekent dat de horizontale spieren van de buik getraind worden en zo weer terug bij elkaar komen. Ook zullen deze buikspieroefeningen zich richten op de diepe spieren van de buikwand en de bekkenbodem.

De fysiotherapeut zal er op letten dat je alleen buikspieroefeningen doet die gericht zijn op het dichten van de buikspleet tussen de spieren. Er zijn namelijk buikspieroefeningen die de twee gescheiden buikspieren verder uit elkaar kunnen trekken. Buikspieroefeningen zoals crunches en sit-ups zullen daarom niet gedaan worden, omdat deze de scheiding van de spieren zullen verergeren.

Ga daarom nooit zelf buikpierenoefeningen doen om de scheiding van je buikspieren te dichten; dit kan het probleem alleen maar verergeren, waardoor misschien alleen een chirurgische ingreep je nog kan helpen. Ik raad je daarom dringend aan om advies in te winnen van een medische professional over hoe je je buikspieren op de beste manier kan versterken en de scheiding kan dichten.

Hoe jij jouw spieren moet behandelen, hangt geheel af van de toestand en vooral de mate waarin je spieren van elkaar gescheiden zijn. Er zijn vier lagen buikspieren die belangrijk zijn om je buikspieren te revalideren. Deze spieren zijn:

  • De rechte buikspier (musculus rectus abdominis)
  • De interne en externe schuine buikspieren (musculus obliquus internus abdominis en obliquus externus abdominis)
  • De dwarse buikspier (musculus transversus abdominis)

Een fysiotherapeut kan je het juiste type en de juiste intensiteit van oefeningen leren voor de conditie van je buikspieren en de doelen die je graag wilt bereiken. Ook kan die je helpen bij het aanpassen van de oefeningen naarmate je spieren sterker en minder gescheiden worden, zodat je het meest optimale resultaat kunt bereiken.

Oefeningen voor het oplossen van milde diastasis recti

Het is mogelijk om milde diastasis recti op te lossen door middel van een aantal buikspieroefeningen die gericht zijn op het trainen van je dwarse buikspier.

Maar waarom moet je nou juist deze spier helen en sterker maken? Onder de spierbanden die verbonden worden door de linea alba liggen de schuine buikspieren en de dwarse buikspieren. De spiervezels op deze schuine buikspieren lopen horizontaal over de buik en werken als een soort korset.

Juist doordat deze spierenvezels horizontaal lopen, zullen oefeningen voor het trainen van de dwarse buikspier helpen om in de buurt te komen van de van de gescheiden buikspieren, waardoor deze scheiding verkleind wordt.

Oefeningen

Voordat je begint aan de oefeningen, is er nog iets waar je goed op moet letten as je de oefeningen gaat doen. Het is namelijk belangrijk om druk op je buikweefsel te voorkomen totdat je meer stabiliteit hebt in je buikspieren. De bewegingen die je moet vermijden om dit te voorkomen, zijn:

  • Het verdraaien van je rompspieren
  • Buikspieroefeningen die niet specifiek bedoeld zijn voor het oplossen van diastasis recti
  • Het tillen van zware gewichten
  • Plankoefeningen
  • Push ups

Enkele oefeningen die het beste zijn voor het helen en verhelpen van diastasis recti zijn:

  • Transversale buikspier-ademhalingsoefeningen
  • Liggend hieltikken
  • Leg lift
  • Elevated leg extentions
  • Buikcompressie-oefeningen
  • Bekkenkantelingsoefeningen
  • Teentikken
  • Bruggen met belly scooping

Er zijn nog veel meer verschillende oefeningen die je kan proberen. Als een oefening niet meteen lukt, kan je daarom dus ook verschillende oefeningen proberen totdat je er één vindt die je prettig vindt om te doen. Deze oefeningen zijn te vinden door simpelweg te googelen of een kijkje te nemen op YouTube.

Ongebruikelijke tips om snel buikvet te verbranden en die platte en strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je mijn favoriete boek aan hierover.

Dit boek heeft duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu de baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

 

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Risicovrij uitproberen

Strakke buik bijbel (tip!)

Ongebruikelijke tips om snel hardnekking buikvet te verbranden

Risicovrij uitproberen

Auteur

Johan Schippers

Ik weet dat een strakke buik ontwikkelen niet gemakkelijk is. Mijn vriendin en ik hebben 2 jaar geleden op hetzelfde punt gestaan. We zijn er vol voor gegaan en zijn nu heel tevreden met ons lichaam. Ik wil ook jou helpen dit te bereiken, laat de informatie op mijn website jou helpen en maak een start. Succes!