Sit-up

De sit-up is een iets andere oefening dan de crunch. Bij de sit-up worden de buikspieren nog intensiever getraind. Je kunt het best beginnen met het doen van de crunch.

Wanneer je de crunch goed beheerst kun je overgaan tot de sit-up. De sit-up traint de middelste buikspieren en zorgt voor snellere en betere resultaten dan de crunch. Toch valt of staat de kwaliteit van training bij de correcte uitvoer. Probeer de techniek goed te gaan beheersen en ga dan over tot het maken van herhalingen.

Stap 1

Ga op de rug liggen. De knieën gebogen. De handen mogen op de dijen worden gehouden. Wanneer je naar de knieën beweegt met de borst neem je ook de handen mee naar de knieën.

Stap 2

Als je weer teruggaat naar de beginpositie, laat je de handen weer van de knieën naar de dijen glijden.

Stap 3

Het zal in het begin flink branden. De sit-up is een oefening die vaak onderschat wordt. In het begin kun je de oefening het best 8 keer herhalen. Bouw dit uit tot 16 herhalingen.

10 Reacties op "Sit-up"

  1. Marcel says:

    Oeps…….wat als je niet tot de zitpositie kan komen…..? Lukt me alleen als ik met ‘opzwaai’ met een gewicht in mijn handen.

  2. Lianne says:

    Je rug bij deze oefening moet complett recht zijn of niet?

  3. Ruben says:

    Hallo. Ik ben 12 jaar ik wil graag buikspieren hebben ben ik dan nie een beetje te jong

    • Niels says:

      Nee ik ben 15 en ik train al van mijn 9 jaar ik heb nu een six pack die er letterlijk uitspringt.

    • Naomi says:

      Nee 👍🏻 ik begon toen ik 10 was met buikspieren trainen, ben nu 14 en k heb geen spijt 😉

    • FitBoy says:

      Nee, niet aangeraden. Als je nu al gaat trainen zal je nooit groot worden. Het beste dat je kan doen, is wachten tot je minimaal 15 bent. Je zal op internet veel dingen lezen die helemaal niet correct zijn dus is het belangrijk dat je dit ook vraagt aan je huisarts. Het kan namelijk HEEL schadelijk zijn om te trainen als je niet volgroeid bent. Ik neem aan dat je groot en sterk wil zijn daarom is het belangrijk om te wachten.

      • Jinthe says:

        U zegt dat het niet goed is als ik het zou doen want ik ben een meisje van 13.. Maar mijn hobby is turnen en wij doen niks anders als buikspieroefeningen. Is dit dan ook slecht?

  4. Jessica says:

    Weet iemand het gemiddelde aantal sit-ups voor een beginner?

    • Sam says:

      Ik doe het 20/25 keer, een kleine pauze van 5 minuten en dan weer 20 of 25 keer. In het begin redelijk zwaar, daarna gaat het steeds een beetje makkelijker, geloof me.

  5. Enya says:

    Ik vind dat je gelijk wanneer mag beginnen, maar zorg dat je jezelf niet overlast

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *