Web Analytics

5 Ultieme Buikspier Apparaten voor Thuis

Wanneer jij jezelf wilt klaarstomen voor het trainen van de buikspieren, dan zijn er talloze manieren om dit te doen. Als jij graag thuis in de weer gaat met oefeningen, dan is het erg handig om de juiste apparaten in huis te halen. Voor het ontwikkelen van dat uitstekende wasbordje, zijn er verschillende hulpmiddelen in te zetten om je buikspiertraining naar een hoger niveau te tillen.

In dit artikel nemen we vijf bodybuildingapparaten voor thuis onder de loep die geweldig zijn voor buikspiertraining. Deze trainingsapparaten zijn geselecteerd op basis van hun multifunctionaliteit, wat betekent dat je verschillende oefeningen kan doen om ook je kern-, rug-, arm- en bilspieren een uitdaging te bieden. Voordat we hiermee beginnen, geven we je eerst wat meer tips voor een effectieve buikspiertraining.

Dit moet je weten over het doen van een goede buikspiertraining

Wil jij sterker worden en een volledige buikspiertraining uitvoeren, dan ga je aan de slag met oefeningen die je kernkracht uitdagen. Buikspieroefeningen zijn er in vele soorten en maten en zijn een standaard onderdeel van elke training, of je nu twee dagen per week traint of vijf. Idealiter doe je de buikspiertraining na een warming-up, maar vóór de cardio- of krachttraining.

De reden om je buikspieren te trainen aan het begin van je sessie, is dat je zo de andere spieren  klaarstoomt en stabiliseert voordat je verder gaat met andere oefeningen. Hoewel je spiervezels in je buikspieren zijn gebouwd voor uithoudingsvermogen, moet je er wel rekening mee houden dat je een schema moet creëren, en niet moet overdrijven met tientallen achtereenvolgende oefeningen. Doorgaans heb je voldoende aan twee tot drie buikspieroefeningen per sessie.

Heb je aan het einde van de work-out nog genoeg energie en motivatie over, dan kan je nog één of twee oefeningen toevoegen. Op deze manier stel je jouw buikspieren en algehele conditie écht op de proef. Voor een volledige trainingssessie raden we aan om drie sets van 10 tot 12 reps te doen. Elke dag dat je jouw buikspieren aan het trainen bent, kun je ervoor kiezen om meer uitdagende variaties te doen.

Een andere leerzame tip die je kan helpen bij het effectief ontwikkelen van je buikspieren, is door ze langzaam te trainen. Leg de nadruk op het aanspannen van je buik en train alle vier de gebieden van je buikspieren: de bovenste buikspieren, de lagere buikspieren, de schuine buikspieren en de binnenste buikspieren.

“De sleutel tot een gedefinieerde sixpack of een platte buik is je focussen op alle vier de gebieden van je buikspieren.”

De lagere buikspieren zijn belangrijk voor de kracht van de kern en geven een krachtige uitstraling die boven- en onderlichaam met elkaar verbindt. De beste oefeningen voor deze spieren zijn crunches en knee raises. In dit artikel zullen we twee trainingstoestellen bespreken die uitstekend zijn voor het doen van deze oefeningen.

Door de focus tevens te verleggen op de bovenste buikspieren, zorg je ervoor dat het bovenlichaam zich beter kan stabiliseren en je sixpack meer gedefinieerd zal zijn. De binnenste en schuine buikspieren zullen bij de meeste oefeningen automatisch meegenomen worden. De fitnesstoestellen die besproken worden in dit artikel zullen je helpen om een volledige buikspiertraining te doen!

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Download het simpel te volgen weekmenu incl. recepten, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en ik stuur het gratis naar je toe.

1. Ab roller

Eén van de trainingsapparaten die onmisbaar zijn voor een effectieve buikspiertraining, is de ab roller, ook wel ab wheel genoemd. Dit handige apparaatje staat er al tientallen jaren om bekend dat het de spieren in je buik, rug, armen en bilspieren traint. Daarnaast helpt de ab roller om je functionele kracht, houding, stabiliteit en conditie te verbeteren.

De ab roller is simpelweg een klein wiel met twee handgrepen en is een goedkoop apparaat voor thuis, dat ook nog eens enorm ruimtebesparend is! Met een ab roller ga je aan de slag met zogeheten roll-out-oefeningen. Deze oefeningen zijn tevens fantastisch om zowel je heupflexoren als je schuine spieren te trainen. Een ab roller biedt voldoende uitdaging om zelfs de gevorderde bodybuilder te laten zweten!

Dat harde werk zal uiteindelijk lonen, want het toevoegen van de ab roller aan je training is een geweldige manier om je uithoudingsvermogen te  vergroten, extra kilo’s kwijt te raken, de spieren te versterken om de kans op blessures aanzienlijk te verminderen, en je kern te versterken, wat zorgt voor het verbeteren van je houding en lichaamsbalans.

Om te beginnen met een ab roller, ga je met je knieën op de grond zitten en pak je beide handgrepen vast. Vervolgens laat je de ab roller langzaam op de grond naar voren rollen, totdat je niet meer verder kunt. Zorg ervoor dat de rest van het lichaam niet de grond aanraakt en blijf de buikspieren aanspannen. Ga terug naar de startpositie door weer terug te rollen.

Ben je op zoek naar een pikantere uitdaging? Doe deze oefening dan vanuit je voeten in plaats van je knieën! Let hierbij op dat je extra aandacht besteedt aan de juiste houding en stabiliteit van het lichaam. Deze oefening is voor gevorderden en kan gemakkelijk leiden tot blessures. Wees dus gewaarschuwd en wees je bewust van de bewegingen die je maakt.

Kortom, de ab roller is een effectief en betaalbaar apparaat om in huis te hebben als jij je work-outroutine wilt opfrissen. Het gebruik van een ab roller geeft je veel meer spieractiviteit dan een standaard sit-up en is logischerwijs een stuk uitdagender dan de meeste buikspieroefeningen.

2. Crunch-machine

Het doen van standaard crunches is één van de meest populaire manieren om je buikspieren te trainen. Wanneer je deze simpele maar uitdagende oefening goed uitvoert, dan worden alle buikspieren ingeschakeld, maar leg je vooral veel focus op de musculus rectus abdominis en de schuine buikspieren. Crunches zijn dé basisoefening voor het bouwen van een sixpack!

Als je hulp nodig hebt om al die crunches te doen, dan is een crunch-machine een fantastische manier om de juiste vorm aan te nemen, zonder dat je je rug en nek belast. Een crunch-machine is als het ware een schommelstoel en geeft steun aan de ruggengraat en onderrug, terwijl hij alle focus legt op de transversale buikspieren, ook wel de binnenste kernspieren genoemd.

Een crunch-machine is één van de meest effectieve hometrainers op de markt, aangezien ze betaalbaar zijn en weinig ruimte in beslag nemen. Met behulp van een crunch-machine werk je aan het bouwen van sterkere en krachtigere buikspieren en verbeter je je algehele uithoudingsvermogen.

 “Crunches zijn vooral een oefening voor kernkracht en verbranden in verhouding minder calorieën, maar door te bewegen op een gecontroleerde manier, laten de kernspieren los en helpen ze de buikspieren op te bouwen.”

Om aan de slag te gaan met een crunch-machine, begin je liggend op je rug met de voeten plat op de vloer. Houd je knieën gebogen en laat je hoofd rusten op de hoofdsteun. Pak nu met beide handen de bovenkant van de stang vast, met de handpalmen van je af gericht, en begin met het crunchen van die buikspieren!

3. De sit-up bench

De sit-up bench of zitbank is een fitnesstoestel met een hellende of dalende positie die kan worden aangepast tot een positie naar wens, om ingezet te worden voor diverse trainingsoefeningen. Hoewel de sit-up bench ontworpen is voor het doen van intense buikspieroefeningen, kan deze ook ingezet worden om onder meer je borstspieren te trainen met bankdrukken.

Een typische zitbank is voorzien van een gewatteerde rugleuning en steunkussens die bijdragen aan het creëren van maximaal comfort en stabiliteit tijdens de oefeningen. De sit-up bench is uitstekend om je buikspieren te trainen en met behulp van de afhangende positie extra gewicht toe te voegen aan je trainingssessie, waardoor je meer spiermassa kan kweken.

Het is belangrijk om te weten dat er verschillende sit-upbanken op de markt zijn. De meest voorkomende is de incline-and-decline sit-upbank. Deze geeft je de mogelijkheid om betere resultaten te behalen tijdens je buikspiertraining als gevolg van de oefeningen die je uitvoert op de hoeken van de zitbank. Tevens is deze bench uitstekend in te zetten voor vrijwel alle andere spieroefeningen.

Een andere populaire zitbank is de Roman sit-up bench. Deze wordt vooral ingezet voor de lagere buikspieroefeningen, maar kan ook gebruikt worden voor de onderrug, bilspieren en hamstrings. Dit is een geweldig apparaat voor strakke buikspieren en een platte buik. Tevens is de Roman sit-up bench ideaal geschikt voor thuis, aangezien je hem gemakkelijk kunt opbouwen en kunt opbergen in de kast.

De curved sit-up bench wordt vaak gebruikt door mensen met rugpijn. De reden hiervoor is dat de gebogen zitbank de belasting op de rug minimaliseert, terwijl hij het toch mogelijk maakt om intensieve buikspieroefeningen te doen. Tevens beschikt deze zitbank vaak over een ingebouwd rek voor het toevoegen van extra gewichten en een verstelbare hoofdsteun om de druk op te nek te verlichten.

4. Medicijnbal

Als je een sportschool in huis wilt creëren, dan is de medicijnbal een onmisbaar hulpmiddel om te gebruiken voor het bouwen van kernkracht, wat betekent dat je spieren in je buik en rug ontwikkelt. Een medicijnbal is simpelweg een zware bal die wordt gebruikt voor diverse gymnastische oefeningen. Het helpt je om je snelheid te verbeteren en weer op gang te komen na blessures.

De medicijnbal is tevens uiterst effectief voor het doen van dynamische bewegingen die kunnen helpen om die extra kilo’s te verliezen, je evenwicht op de proef te stellen en je lichaamshouding te verbeteren. Daarnaast kun je een medicijnbal gebruiken om te sparren met een trainingspartner, zodat je ook nog eens je teamwork aan het verbeteren bent!

Een medicijnbal is een geweldig middel om mee op te warmen en de spieren te strekken voorafgaand aan de trainingssessie. Hiermee werk je actief aan het verbeteren van je flexibiliteit, wat kan helpen om het risico op blessures te verminderen en de spieren en gewrichten functioneel te houden.

Tenslotte is het gebruiken van een medicijnbal een goede manier om je buikspiertraining naar een hoger niveau te tillen door deze te combineren met crunches en sit-ups. Combineer een medicijnbal met het doen van buikspieroefeningen op een sit-up bench; je zult versteld staan van de extra uitdaging die het geeft aan je trainingssessie!

Als je op zoek bent naar een medicijnbal en je afvraagt wat voor gewicht je precies nodig hebt, probeer dan eerst enkele oefeningen uit met een medicijnbal van iemand anders of in de sportschool. Kies een gewicht dat licht genoeg is om een hele set af te werken. Voor het doen van buikspieroefeningen raden we aan om te beginnen met een medicijnbal van 4 kilo.

5. De Power Tower

Heb je ooit gehoord van de Power Tower? Dit is voor velen het meest geliefde fitnessapparaat voor thuisgebruik. Dankzij het slimme ontwerp en de extra ondersteuning, geeft het je de mogelijkheid om verschillende lichaamsoefeningen te doen, zoals pull-ups, dips, vertical knee raises en hanging leg raises. De Power Tower geeft je verschillende mogelijkheden om goed gedefinieerde buikspieren te krijgen.

Een standaard Power Tower bestaat doorgaans uit verschillende werkstations die de juiste hulpmiddelen en ruimte bieden om verschillende oefeningen uit te voeren. Denk hierbij aan een beweegbaar zitbankje dat opgevouwen kan worden en extra gewichten die je training soepeler laten verlopen. Bij oefeningen op de Power Tower is het belangrijk om bewegingen langzaam uit te voeren, met de juiste techniek en houding.

De voornaamste reden om een Power Tower in huis te halen, is omdat het een multifunctioneel trainingstoestel is dat veel andere apparaten vrijwel overbodig maakt! Hierdoor bespaar je ruimte en houd je geld over in je portemonnee voor andere leuke dingen. Daarnaast is een Power Tower eenvoudig te monteren en kan je deze gemakkelijk combineren met onder meer weerstandsbanden en gymnastiekringen.

 

“De Power Tower is een trainingstoestel waarmee je zowel kracht kan opbouwen voor het bovenlichaam als voor de buikspieren.”

De Power Tower is een uitstekend toestel dat je de mogelijkheid biedt om lichaamsgewichtoefeningen te doen. Mocht je als beginner willen werken met dit fitnesstoestel, dan is het aan te raden om te kiezen voor luxere varianten die je de mogelijkheid bieden om een beweegbaar zitbankje en extra weerstandsgewicht toe te voegen, zodat je langzaam kan opbouwen tot het tillen van je lichaamsgewicht.

Ongebruikelijke tips om snel buikvet te verbranden en die platte en strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je mijn favoriete boek aan hierover.

Dit boek heeft duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu de baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

 

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Risicovrij uitproberen

Strakke buik bijbel (tip!)

Ongebruikelijke tips om snel hardnekking buikvet te verbranden

Risicovrij uitproberen

Auteur

Johan Schippers

Ik weet dat een strakke buik ontwikkelen niet gemakkelijk is. Mijn vriendin en ik hebben 2 jaar geleden op hetzelfde punt gestaan. We zijn er vol voor gegaan en zijn nu heel tevreden met ons lichaam. Ik wil ook jou helpen dit te bereiken, laat de informatie op mijn website jou helpen en maak een start. Succes!