Web Analytics

De 13 Allerbeste Sporten Om Je Buikspieren Mee Te Trainen

Met alle supermodellen en getrainde sporters die je op Instagram ziet, begin je toch te denken dat er iets mis met je is. Waarom heb jij niet zo’n ontzettend mooie, strakke, gespierde buik? Dat weet je best; je beweegt veel te weinig en werkt heel de dag. Waar je de tijd en zin vandaan moet halen weet je niet, maar toch wil je die buikspieren strakker maken.

Nu kun je natuurlijk op een saai apparaat in de sportschool aan de slag gaan, maar je kunt het ook wat leuker maken voor jezelf door een sport te gaan doen. Als je iets doet wat je leuk vindt, wordt het namelijk een stuk makkelijker om ook die gespierde buik te krijgen. In dit artikel zetten we de 13 allerbeste sporten om je buikspieren mee te trainen op een rijtje!

13 Allerbeste Sporten om Buikspieren te Trainen

Als je op zoek bent naar dé manier om zo gespierd mogelijk te worden zonder sportschool, zijn er verschillende sporten die je kunt overwegen. Alle volgende sporten voldoen aan deze vereisten. Als je er regelmatig aan deelneemt, kun je er vrijwel zeker van zijn dat je gespierd wordt. Deze sporten zijn de no-fail oplossing voor het bouwen van een lichaam waar iedereen naar zal kijken!

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Download het simpel te volgen weekmenu incl. recepten, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en ik stuur het gratis naar je toe.

Sport 1: Gymnastiek

De ringen zijn misschien wel de ultieme spieroefening, en oefeningen die je bij gymnastiek doet, laten die mooie spieren zeker zien. Je zult misschien niet in staat zijn om een geweldig gymnast te worden en alle oefeningen uit te voeren. Toch leveren alle gymnastische oefeningen verbazingwekkende kernkracht op en, het belangrijkst, een mooie, strakke, gespierde buik.

Hier zijn enkele gymnastische oefeningen die je aan elk trainingsprogramma kunt toevoegen:

  • Balans met één been. (30 seconden tot twee minuten vastgehouden).
  • Rugweegschaal, (waarbij je op één been staat en het andere been naar achteren tilt terwijl je je bovenlichaam naar voren leunt in een “T”).
  • Handstand, tegen de muur (of zonder de muur als je dit ook kunt).
  • Plankoefeningen, waardoor je kernspieren rechtop blijven.

Sport 2: Volleybal

Een volleybal vastpinnen, graven en blokkeren tijdens de vlucht stimuleert de kern en je buikspieren dynamisch. Wanneer je spelers ziet wachten op hun beurt, zullen hun kernspieren steevast strak en klaar zijn voor een explosieve actie.

Om goed te kunnen volleyballen, moet het bovenlichaam namelijk gespannen en scherp draaien om kracht te leveren aan de schouders en armen. Dit is dus ook positief voor de buikspieren!

Soortgelijke rotatie-oefeningen kun je ook uitvoeren in de sportschool, inclusief stabiliteitsbal roll-outs, kabel schuine wendingen en zijplanken. In de sportschool is het echter vaak een stuk minder leuk. Gewoon volleyballen met wat mensen iedere week is veel gezelliger!

Sport 3: Kajakken

Hoewel je dit in de winter misschien een stuk minder leuk zal vinden om te doen, is kajakken in de zomer echt een topsport. De buikrotatie en krachtige peddelbewegingen van kajakken bouwen de buik- en kernspieren op, evenals je rug, borst en schouders. Niet alleen de buikspieren, maar je hele lichaam wordt er dus mooi gespierd van.

De schuine kanten van je buik worden vooral uitgedaagd als je scherpe haarspeldbochten maakt of probeert het evenwicht te bewaren tegen een zware stroom.

Kajakken is ook een geweldige cardiotraining om vet te verbranden.

Ongetwijfeld een nog grotere uitdaging is surfkajakken, wat een nog sterkere kernstabiliteit vereist om rechtop te blijven. Als je dus al heel goed bent in kajakken, is surfkajakken ook nog een optie!

Hoewel je in de buurt van het water moet zijn om te kajakken, zijn de kosten van de kajak en peddels de afgelopen jaren goedkoper geworden. Vaak kun je ook nog de boot en de peddels ergens huren!

Sport 4: Skiën

Ook skiën wordt vaak gezien als iets wat je alleen in de winter kunt doen, maar er zijn genoeg indoor skimogelijkheden. Langlaufskiën bouwt niet alleen ongelooflijke cardiovasculaire kracht op, je verbrandt ook veel calorieën en krijgt een uitdagende buik- en bovenlichaamtraining.

Zoals al beschreven is het belangrijkste nadeel van langlaufen is dat je het alleen tijdens het winterseizoen kunt doen. Zoals eerder al benoemd kun je tegenwoordig echter ook binnen skiën. Buiten het seizoen kun je, als je dat wilt, ook in de vorm van een cross-country elliptische machine skiën, maar dan dus in de sportschool.

Aanbevolen oefeningen zijn de zijplank, brug en Superman als je hetzelfde effect wilt ervaren in de sportschool. Je kunt natuurlijk ook nog Nordic Walking en met stokken oefenen en genieten van het buitenleven!

Sport 5: Yoga

Yoga wordt vaak gezien als een suffe sport waarbij je niet veel beweegt en eigenlijk alleen maar tot rust komt. Het tegendeel is echter waar, iedere yoga instructeur is vreselijk gespierd en dat is niet zomaar. De balansoefeningen die je bij yoga moet doen zijn ontzettend zwaar en hier krijg je dus ook een gespierde buik van!

Statische yogahoudingen en veel zonnegroeten (waaronder de plankhouding en push-up herhalingen) kunnen helpen bij het opbouwen van kracht in je romp en balans.

Je kunt deze voordelen meer verbeteren door een ontspannen, diepe en ritmische ademhaling te oefenen.

Naarmate je vordert in de oefening, kunnen geavanceerde balancerende houdingen zoals de kraai of zijkraai als geen ander buikspieren en rompspieren opbouwen. Yogacultuur bevordert ook gezond eten, wat je kan helpen ongewenst lichaamsvet te verliezen. De spieren zie je natuurlijk niet als er een dikke vetlaag overheen zit, dus gezonder eten hoort ook bij het sporten!

Sport 6: Voetbal

Ja, het is echt zo simpel. Ontzettend veel mensen kijken naar voetbal, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zelf gaan voetballen. Het zal je namelijk helpen een gespierd lichaam te krijgen. De sixpack van Christiano Ronaldo geeft je een vrij goed idee van hoe goed voetbal kan zijn in het bouwen van buikspieren.

Tijdens voetbal moet je vaak sprinten, waarvoor het explosief pompen van de armen en benen op een ritmische manier nodig is. Een voetbal trappen vereist de samentrekking van het boven- en onderlichaam en rotatie om de bal krachtiger voort te stuwen.

De snelheid waarmee voetbal wordt gespeeld, evenals de noodzaak om snel van richting te veranderen, vereist dat je sterke multifidus- en stabilisatorspieren hebt. Het vereist ook uithoudingsvermogen om in het spel te blijven. Dit alles zorgt ervoor dat jij een goed gespierde buik krijgt en daarnaast iets doet dat je leuk vindt!

Sport 7: Zwemmen

Zwemmen doen de meeste mensen voor de lol af en toe eens in het weekend, maar zwemmen kan ook heel goed zijn voor spieropbouw. Stel je voor dat je probeert te zwemmen zonder je buikspieren aan te spannen. Dat kun je helemaal niet.

Om door het water te snijden, moet je je buik stabiliseren om een gestroomlijnde, horizontale houding te behouden.

Als het gaat om het versterken van de hele breedte van rompspieren, is snelheid wel belangrijk. Hierdoor worden niet alleen calorieën sneller verbrand, maar blijven ook je buikspieren en obliques langer strak en aangespannen. Als je dus op een serieuze manier spieren wilt krijgen door te zwemmen, moet je wel het tempo erin houden.

Sport 8: Hoelahoepen

Het is niet echt een officiële sport, maar wel spieropbouwend en zeker voor je buik. Als je hoelahoepen dus leuk vindt, kun je hier zeker mee aan de slag gaan. Een gespierde buik krijg je er gegarandeerd van!

Je moet echt je middel verplaatsen om de hoepel te laten ronddraaien, dus het is volkomen logisch dat deze schijnbaar dwaze activiteit je buik kan versterken. Uit een studie is gebleken dat dat ook waar is.

Dertien vrouwen werden in dit onderzoek gevraagd een gewogen hoelahoep te gebruiken gedurende vijf dagen per week gedurende zes weken. Ze moesten dit twee minuten op de eerste dag doen. Vervolgens duurde de oefening voor langere en langere tijden totdat ze 15 minuten per dag aan het hoepelen waren.

Het resultaat: de vrouwen verloren gemiddeld 3,4 centimeter van hun buik en 1,4 centimeter van hun heupen. Ook voor mannen is dit top!

Sport 9: Skeeleren

Om in balans te blijven, moet je vertrouwen op een sterke buik om je rechtop te kunnen houden. Je verbrandt ook veel calorieën terwijl je rolt, wat geweldig is voor het verminderen van vet!

Sport 10: Surfen

Als je toevallig in de buurt van de meertje of zee woont, is surfen een van de sporten die je zeker kunt beoefenen om je buikspieren te versterken. Bijna alle serieuze surfers hebben een sixpack. Je maakt namelijk veel gebruik van je buikspieren om in balans te blijven op de surfplank.

Het feit dat alle spieren in het lichaam continu moeten worden gestimuleerd, helpt ook om ervoor te zorgen dat je veel calorieën per minuut verbrandt. Hierdoor is surfen een zeer effectieve vetverbrandende activiteit.

Prestaties gaan meer over behendigheid en balans dan pure spiergrootte, dus je zult zelden een extreem gespierde surfer zien. In plaats daarvan hebben surfers strakke lichamen die elke tegemoetkomende kracht kunnen weerstaan.

Sport 11: Worstelen

De volgende sport waarbij je snel een gespierde buik krijgt, is worstelen. Veel worstelaars zijn gedwongen om hun dieet in de gaten te houden. Met de constante stimulatie van je spieren tijdens je training verbrand je snel calorieën, terwijl je je snelheid verhoogt en kracht genereert.

Deze drie dingen zullen allemaal leiden tot een gesneden en gebeitelde lichaamsbouw.

Worstelen is daarnaast goed voor je zelfvertrouwen en voor als je eens je frustratie kwijt moet. Het is leuk én je krijgt er een prachtige gespierde buik van!

Sport 12: Boksen

Ook boksen is een geweldige sport voor als je mooiere en strakkere buikspieren wilt krijgen. Boksen staat bekend als een cardio- én krachttraining voor het lichaam. De intense sport zorgt ervoor dat je veel calorieën verbrand, maar boksen is ook geen pretje voor je buikspieren (op een positieve manier!)

De kracht van de slag komt niet alleen uit je arm, maar ook vooral uit de rotatie die je met je heupen maakt. Door de constante bewegingen en rotaties train je (onbewust) je buikspieren en je gehele romp.

Sport 13: Trampolinespringen

Last but not least hebben we nog trampolinespringen voor je in het rijtje gezet. Een trampoline is namelijk niet alleen leuk als je kind bent, maar ook als volwassene kun je er veel plezier uithalen. Tijdens het springen train je je buik, billen, maar vooral ook je buikspieren.

Als je extra focus wilt leggen op je buikspieren, kun je er voor kiezen om ze nog extra aan te spannen wanneer je springt. Je vergroot dan het effect dat de oefening zal hebben op je buikspieren. Er zijn zelfs groepslessen die je kunt volgen. Misschien kun je je vrienden wel overhalen om mee te gaan; dit maakt het natuurlijk nog wat leuker.

Ongebruikelijke tips om snel buikvet te verbranden en die platte en strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je mijn favoriete boek aan hierover.

Dit boek heeft duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu de baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

 

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Risicovrij uitproberen

Strakke buik bijbel (tip!)

Ongebruikelijke tips om snel hardnekking buikvet te verbranden

Risicovrij uitproberen

Auteur

Johan Schippers

Ik weet dat een strakke buik ontwikkelen niet gemakkelijk is. Mijn vriendin en ik hebben 2 jaar geleden op hetzelfde punt gestaan. We zijn er vol voor gegaan en zijn nu heel tevreden met ons lichaam. Ik wil ook jou helpen dit te bereiken, laat de informatie op mijn website jou helpen en maak een start. Succes!