click tracking

Hoe Gevaarlijk Is 5 of 10 Kilo Afvallen in 1 of 2 Weken?

Blog 6 - uitgelicht

De zomer komt eraan, oftewel een heerlijke tijd waarin iedereen weer naar buiten gaat, genietend van de zon op een terrasje of lekker op het strand gaat liggen. Voor mij persoonlijk is dit laatste altijd wel weer een dingetje.

In de winter eet ik het liefst stevige, eigengemaakte stamppotten, drink ik de nodige speciaalbiertjes en ben ik zeer regelmatig op de bank te vinden met chocola en thee. Heerlijk, maar niet ideaal voor dat bikiniproof-lichaam. Zodra het lekker weer wordt, bedenk ik mij opeens dat ik weer moet gaan afvallen, zodat ik toch nog zo goed mogelijk zomerproof wordt. Elke keer vraag ik mij weer af hoe ik toch binnen no-time dat ‘killer body’ krijg. Ik ben blijkbaar niet de enige persoon die hiermee kampt.

Aankomen is helaas voor de meeste mensen makkelijker dan afvallen. Voor afvallen is veel discipline en toewijding nodig. In januari en in juni zie je dan ook opeens veel mensen crash diëten gaan volgen om zo snel en ‘efficiënt’ van de extra kilootjes af te komen.

Vijf kilo afvallen in een week of 10 kilo kwijtraken in twee weken, zodat jij weer strak in je vel de zomer in gaat of strak in dat jurkje zit voor dat ene feestje? Dat wil iedereen wel! Een crashdieet lijkt hierdoor wel als een waar wereldwonder, maar pas op. Veelal worden de nadelige of zelfs gevaarlijke effecten niet vermeld. Daarom deze blog om ook de negatieve effecten van crash diëten uit te lichten en tips hoe je wel gezond, verantwoord en blijvend kilo’s kwijtraakt.

De kilo’s vliegen eraf met een crash dieet!?

Een crashdieet lijkt dé oplossing als je snel en ‘makkelijk’ wilt afvallen. Je love handles als sneeuw voor de zon zien verdwijnen binnen zeven dagen door een dieet te volgen, lijkt ideaal.

Wat vaak niet vermeld wordt, is dat de diëten zeer monotoon zijn en een eenzijdig voedingspatroon bevatten, waardoor ze moeilijk vol te houden zijn en nog belangrijker… gevaarlijk voor je gezondheid. Wat zijn crash diëten nu eigenlijk? Crash diëten worden gebruikt om binnen een kort tijdsbestek veel gewicht te verliezen, door de inname van calorieën sterk te verminderen. Bij veel crash diëten eet je 700 calorieën per dag. Dit is zeer minimaal, als je je bedenkt dat een vrouw gemiddeld 2000 calorieën nodig heeft op een dag en een man 2500 calorieën.

Een crash dieet is dus vaak zeer effectief. Je verliest binnen een aantal dagen veel gewicht, maar het is tegelijkertijd ook een enorme aanslag op je gezondheid. Je lichaam reageert op het dieet, maar verzet zich hier ook vaak tegen.

Tijdens een crashdieet springt je lichaam op een zogenaamde survivalmodus, doordat je minder calorieën inneemt dan je nodig hebt tijdens je dagelijkse activiteiten. Het gevolg? Je gaat je reserves opnemen. Heerlijk, dus ook de vetten zou je denken. Dat is zeker waar. Alleen als je weer normaal gaat eten, is je lichaam gewend om minder calorieën te gebruiken bij je dagelijkse activiteiten. Dus als je weer normaal gaat eten, ziet je lichaam dit al snel als ‘teveel’. Het resultaat dit keer? Je lichaam gaat de ingenomen calorieën omzetten in reserves en dus ook in vetten, waardoor die love handles of dat ‘welstandsbuikje’ zo weer zichtbaar is. Het welbekende jojo-effect treedt op.

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Daarom heeft Oscar Helm (afslankcoach) een simpel te volgen weekmenu incl. recepten gemaakt, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Moeilijkheden bij het volhouden van crash diëten

Crash diëten lijken perfect. Er zijn echter een aantal zaken waar het merendeel van de ‘crashdieet-ers’ tegenaan lopen. De meest voorkomende zaken zijn:

  • Het dieet is moeilijk vol te houden, omdat je weinig mag eten. Hierdoor ontstaan vreetbuien of een constant hongergevoel.
  • Crash diëten leveren stress op voor je lichaam, doordat je lichaam opeens veel minder calorieën binnenkrijgt dan normaal.
  • Minimale inbreng van voedingstoffen, waardoor lichamelijke klachten kunnen ontstaan, zoals het uitval van haren.
  • Het is een algemene aanslag op je gezondheid, waardoor je je moe en futloos voelt.
  • Het jojo-effect treedt vaak op, omdat je in korte tijd snel gewicht verliest.

Crash it all

Er zijn vele varianten van crash diëten. Dat is ook niet zo gek. Het is een grote business, waar veel geld in te verdienen is. Want wie wil er nu niet binnen een week vijf kilo afvallen of binnen twee weken tien kilo verliezen?

Hieronder een rijtje met een aantal bekende crash diëten, inclusief ‘alles’ wat je mag eten:

#1 General Motor Dieet (GM dieet)

Het General Motor dieet is ontwikkeld voor de medewerkers van het bedrijf General Motor, om zo het personeel ‘in shape’ te houden. Het principe van dit dieet is dat je zeven dagen uitsluitend bepaalde voedingsmiddelen inneemt of een combinatie hiervan, met veel glazen water tussendoor. Zo eet je op de eerste dag bijvoorbeeld uitsluitend fruit (uitgezonderd van banaan), gecombineerd met 8-12 glazen water, zodat je lichaam kan wennen aan de verandering van je eetpatroon dat de komende dagen zal volgen. De tweede dag is ‘groenten-dag’. Je mag alle groenten eten, zowel gekookt, gebakken zonder olie of rauw. Dag drie is een combinatie van dag een en twee. Op dag vier mag je uitsluitend 8-10 bananen met drie glazen melk. Dag vijf bestaat uit het eten van tomaten. Dag zes is een bakje rijst gecombineerd met de ‘groenten-dag’ en op dag zeven mag je afsluiten met een bakje rijst met zoveel fruit als je wilt. Zoals je merkt bevat dit crash-dieet nogal een eenzijdig voedingspatroon. Het effect van het GM dieet? Je verliest acht kilo in een week. De negatieve bijwerkingen? Daar komen we later op terug.

#2 Juice Fast Crash DietBlog 6 - groentes

Onder het grote publiek is het juice fast crash dieet vooral bekend geworden van de film Fat, Sick and Nearly Dead’ van de Australische zakenman Joe Cross. Hij dronk 60 dagen lang uitsluitend sapjes met groenten en fruit en verloor hierdoor in de eerste maand al 30 kilo! De effecten van het dieet bleken voor vele mensen een ‘eyeopener’. De immuunziekte die Joe had, verdween na de 60 dagen, hij was fitter, straalde en voelde zich gezond doordat hij uitsluitend sap van verse groenten en fruit dronk. In dit filmpje zie je de trailer van de film en krijg je een idee van het dieet:

Dit dieet kun je ook een paar dagen of een week doen, waardoor je veel afvalt en je lichaam even ‘reset’. Het nadeel is dat je de eerste dagen beter weg kan blijven van je werk of uit de buurt van je vrienden of familie, want je bent nogal down en humeurig. Na dag vier blijk je over dit gevoel heen te zijn en wil je niets anders meer dan sapjes. Het dieet lijk je dan goed vol te kunnen houden. Onthoud wel… het is een eenzijdig dieet (hoewel je flink kan variëren met groenten en fruit), waarbij je uitsluitend sapjes drinkt. Je omgeving zien eten wordt een drama en kauwen ga je op een gegeven echt missen.

#3 Koolsoepdieet

Voor dit dieet moet je wel erg dol zijn op kool, want met het koolsoepdieet eet je… zeven dagen lang uitsluitend koolsoep. Mmm, je dag beginnen met koolsoep, lunchen met koolsoep en ‘s avonds sluit je nog lekker even af met bordje koolsoep. Je moet het maar kunnen, zeven dagen lang. De theorie achter dit dieet is dat kool veel voedingsvezels bevat, waardoor het helpt om alle systemen in je lichaam te reinigen. De hele dag koolsoep eten resulteert na een week in een gewichtsverlies van 5 kilo. Toch besluiten veel mensen om het koolsoepdieet te volgen en wagen zich een hele week aan dit groene goedje.

#4 Grapefruit dieetBlog 6 - Granaatappel

Een andere variant op het koolsoepdieet is het grapefruitdieet. Dit dieet gaat al een tijdje mee: het bestaat al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. De theorie achter dit dieet is dat een grapefruit weinig calorieën bevat en veel enzymen heeft die vet verbanden. Je mag gedurende zeven dagen uitsluitend grapefruits eten, waardoor je slechts 800 tot 1000 calorieën per dag inneemt. Hiervoor val je binnen no time erg veel af. Dat is ook niet zo gek, als je minder dan de helft van het gebruikelijk aantal calorieën inneemt per dag. Succes, want na een paar dagen uitsluitend grapefruits eten, kunnen deze oranje/roze rakkers je flink gaan tegenzitten.

De andere kant van crashdiëten

Prachtig, een dieet waarmee je snel en makkelijk kilo’s kwijt raakt. Wat je vaak niet leest, is dat crash diëten nare en zelfs gevaarlijke lichamelijke of psychische klachten kunnen veroorzaken. Hieronder een opsomming van lichamelijke bijwerkingen of klachten die kunnen optreden, indien je een crashdieet volgt:

  • Het vertragen van de stofwisseling.
  • Gewichtstoename na het crash dieet (het verkrijgen van meer gewicht dan werd verloren als gevolg van een trager metabolisme).
  • Verzwakking van de botten, wat kan leiden tot osteoporose.
  • Ontneming van essentiële voedingsstoffen.
  • Verzwakking van het immuunsysteem.
  • Door de stress die je lichaam ervaart tijdens een crash dieet, kun je extra spanning krijgen op je hart.
  • Hartkloppingen
  • Ernstige haaruitval
  • Droge huid.
  • Bloedarmoede
  • Hartaanvallen (indien je meerdere keren crash diëten volgt).

Onderzoek wijst uit dat snel gewichtsverlies je metabolisme kan vertragen. Dit leidt tot toekomstige gewichtstoename, het verlies van spierweefsel en het berooft je lichaam van essentiële voedingsstoffen. Ook kunnen crash diëten je immuunsysteem verzwakken en verhogen ze het risico op uitdroging, hartkloppingen en cardiale stress. Een andere negatieve uitwerking van een langdurig crashdieet is hartspierverlies. Door een jojo-dieet te volgen, kunnen bloedvaten beschadigen. Doordat alle bloedvaten die telkens door het afvallen en aankomen groeien en krimpen, kunnen zogenaamde micro-tranen ontstaan. Die veroorzaken vervolgens atherosclerose en andere vormen van hart- en vaatziekten. Niet echt gezond dus.

Ook kunnen tijdens of na crash diëten psychische bijwerkingen optreden of psychische klachten veroorzaken. Hierbij een aantal bijwerkingen die vaak voorkomen tijdens of na het volgen van een crashdieet:Blog 6 - Achterkant vrouw

  • Humeurigheid
  • Depressies
  • Intense vreetbuien
  • Prikkelbaarheid
  • Lusteloos/futloos
  • Moe
  • Ernstige eetstoornissen zoals anorexia of boulimia.

Lichamelijke klachten op lange termijn bij het volgen van crash diëten:

  • Osteoporose door tekortkoming van calcium.
  • Schade aan de hersenen.
  • Lever of nierfalen.
  • Hartaanvallen
  • Beroerte

Uit deze opsomming van bijwerkingen en klachten, blijkt dat de gevolgen van crash diëten niet onderschat mogen worden. Een crashdieet hoort dus allesbehalve bij een gezonde levensstijl. De gevolgen van crash diëten worden vaak niet uitgelicht en in eerste instantie onschuldig. Wil je toch echt afvallen binnen een paar dagen, lees dan de volgende tips om het crashdieet in ieder geval in ‘zo gezond mogelijke’ banen te leiden.

8 Tips als je toch een crashdieet wilt gaan volgen

Wil je toch zo snel mogelijk kilo’s afvallen met behulp van een crashdieet? Welk crashdieet je ook volgt, houd in ieder geval de volgende tips in je achterhoofd om het crashdieet ‘zo gezond mogelijk’ te doen:

  • Zorg ervoor dat je gezond bent voordat je aan het crashdieet begint.
  • Neem 1 vitaminetablet per dag in.
  • Voel je je duizelig of ziek? Stop dan direct met het dieet.
  • Consumeer zoveel mogelijk voedsel met voedingsrijke stoffen en vermijd ongezond voedsel voor een bepaalde (lange) periode.
  • Drink genoeg water.
  • Voorkom ‘overeten’ na het crashdieet. Bouw je maaltijden rustig op. Mocht je honger hebben, eet dan groenten met weinig calorieën of voeding met veel proteïne en vezels, zodat je voor een lange tijd een verzadigd gevoel hebt.
  • Sla geen maaltijden over (ook niet achteraf).
  • Crash diëten kunnen leiden tot afzwakking van je botten. Zorg daarom dat je oefeningen doet met gewichten tijdens en na je crashdieet, om zo je botten sterk te houden.

Verantwoord afvallen zonder dieet

Je zou vijf of tien kilo blijvend kunnen verliezen binnen 1 of 2 weken, als je je arm of been afzaagt. Met een verantwoord dieet is dit helaas niet mogelijk. Sorry, we moeten je uit deze droom helpen. Binnen twee weken kun je maximaal 2 tot 2,5 kilo op een verantwoorde wijze verliezen, als je alles goed doet. Ga je een crashdieet aan, dan kan dit resulteren in nare lichamelijke bijwerkingen of het bekende jojo-effect treedt op, waardoor je dieet geen effect heeft gehad en je terug bij af bent. Het beste is daarom om geen dieet te volgen, maar op een verantwoorde wijze vijf of tien kilo over een lange periode te verliezen. Hoe je dit kunt doen? Hieronder volgen drie stappen om te zorgen dat je verantwoordt afvalt en die vijf of tien kilo er ook niet opeens weer bijkomen.

Stap 1: Kom uit die stoel

Blog 6 - fietsvrouwVeel mensen zien sporten als oplossing voor overgewicht. Sporten draagt zeker bij aan gewichtsverlies, maar een aangepast voedingspatroon vormt de basis. Veel sporten zonder je voeding aan te passen is zelfs ongezond. Als je een gezond dieet volgt, beweeg dan 30 minuten per dag, in de vorm van een flinke wandeling of fietsen. Door intensieve of milde inspanning creëer je extra zuurstof in je lichaam, wat nodig is om de voeding beter op te nemen, te verwerken en vet te verbranden. Bewegen is daarom essentieel bij een verantwoord dieet.

 

 

Stap 2: Het heilige water

Naast beweging is water ook een belangrijke motor om vetverbranding in werking te zetten. Per dag 2 tot 3 liter water drinken is goed voor het verbranden van je vet. Niet alleen water, ook thee of water met een citroentje of stukje komkommer helpt je om dagelijks aan de 2-3 liter te komen. Drink je veel koffie op een dag? Probeer dit dan te minimaliseren naar een kopje per dag. Koffie onttrekt namelijk water uit je lichaam. Neem daarom altijd een glaasje water bij je koffie, zodat het waterpeil in balans blijft. Vermijd vruchtensapjes en suikerhoudende (fris)dranken, aangezien deze (toegevoegde) suikers bevatten. Je lichaam zet deze drankjes om in vet, wat niet wenselijk is bij het volgen van een dieet.

Stap 3: Verander je levensstijl

Last but not least: als je verantwoord wilt afvallen, consumeer vooral natuurlijke voeding. Als je geen dieet wilt volgen, zorg dan in ieder geval dat je weet wat je binnenkrijgt. Het merendeel van de klanten weet niet wat er in het geproduceerde voedsel zit dat in de schappen van de supermarkten ligt. Weet jij bijvoorbeeld wat er precies allemaal in een magnetronmaaltijd zit van de supermarkt of in pindakaas of cornflakes? Dat is misschien maar goed ook. Hoewel fabrikanten verplicht zijn om de ingrediënten en voedingsstoffen te vermelden op het product, lezen maar weinig mensen de etiketten. En van de helft van de benamingen heb je geen flauw idee wat is het is of waar de E-nummers voor staan. Speel daarom op safe en kies voor gezonde voeding, dat uitsluitend bestaat uit natuurlijke producten. Zo voorkom je dat je veel ongezonde smaak-, geur-, en kleurvervangers binnenkrijgt die niet goed voor je gezondheid zijn en al helemaal niet meewerken bij het afvallen. Een goede tip: eet uitsluitend producten die men meer dan duizend jaar geleden ook al aten en interpreteer die ruim. Een paar voorbeelden?

  • Groente
  • Eieren
  • Vlees
  • Noten
  • Zaden
  • Natuurlijke oliën
  • Vis
  • Eet met mate fruit, omdat hier veel natuurlijke suikers in zitten.

Blog 6 - AppelEen ‘dieet’ wordt zo een voedingspatroon dat je voor een periode kunt volgen om af te vallen en niet een manier om zo snel mogelijk gewicht te verliezen. Het belangrijkste is dat je je fijn voelt bij het ‘dieet’ en niet te snel extreem resultaat wilt zien. Een verantwoord dieet volgen is een mind-set en niet een tijdelijk iets waarna je weer ‘los’ kunt gaan op alles wat je jezelf tijdelijk hebt onthouden. Verantwoord afvallen is je levensstijl omgooien en je hier aan houden en zorgen dat dit een natuurlijke manier van leven voor jou wordt. Zo verlies jij blijvend die vijf of tien kilo, wat uiteindelijk het doel was.

Ongebruikelijke tips om snel buikvet te verbranden en die platte en strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je aan om het boek van Oscar Helm te bekijken.

Hij heeft reeds duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu zijn baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

17 Reacties op "Hoe Gevaarlijk Is 5 of 10 Kilo Afvallen in 1 of 2 Weken?"

  1. Barbara zegt:

    helemaal mee eens zon crash dieet is niks!! ik heb t zelf gedaan om snel af te valle maar ik werd alleen supermoe en had nerges meer energie voor!! had t gevoel alsof k elk moment ziek kon worden en k voelde me hartstikke zwak. ja tuurlijk val je af als je een week bijna niks eet!!! maar dat is niet goed voor je!! gelukkig snappen jullie dat ook

    • Johan Schippers zegt:

      Inderdaad, een crash dieet is helemaal niet goed voor je Barbara. Hoe zit het nu met je? Ben je nog steeds zo moe en heb je je ideale gewicht al bereikt? Ik zou je graag helpen!

  2. Lotte zegt:

    Ik wil heel graag afvallen.. . ben net te dik rond mn beuk en heb ook dikke heupen dat vinden jongens niet mooi.. maar zon heftig dieet (crash dieet zoals jij zegt) werkt dus niet..

    Nou moet je weten dat ik al jaren aan de dikke kant ben en daar ook mee gepest ben vroeger. daardoor ben ik heel onzeker over mn lichaam en mn gewicht en durf ik ook niet naar de sportschool. Mn zusje heeft anorexia gehad dus als ik zou proberen te dieeten hebben mn ouders het gelijk door en worden ze helemaal para… dus dat gaat ook allemaal maar moeiljk maar ik wil zo graag afvallen… wat moet ik nou toch doen??

    jou site ziet er wel heel betrouwbaar uit dus misschien kan jij me helpen… ik ben zo wanhopig om af te vallen maar weet nu echt niet waar ik moet beginnen..

    groetjes,

    Lotte

  3. Cheyenne zegt:

    het is niet eerlijk!!! al mijn vriendinnen zijn superdun en kunnen gewoon alles eten wat ze willen zonder dat ze dikker worden. maar als ik een keer een muffin eet dan zie ik dat morge gelijk op de weegschaal!! het kan toch niet dat onze lichamen zo anders zijn dat zij alles kunnen eten en ik niet?

    nou ik ben het dus zat. ik ga gewoon zon streng dieet volgen dat ik eindelijk net zo dun word als me vriendinnen. het is klaar dat ze altijd jongens inpikken die ik leuk vind omdat ze dunner zijn. jongens zien mij nooit staan ik moet altijd mn best doen dat ze sws weten dat ik besta… nou straks niet meer ik ga keihard diëten en sporten!!!

    • Thea zegt:

      Lieve schat pas wel op met wat je je lichaam aandoet! Als je het artikel gelezen hebt weet je dat het helemaal niet goed voor je is om te streng te diëten en daar wordt je ook niet dunner van! En als die jongens je niet aanspreken omdat je denkt dat je te dik bent dan zijn ze je toch niet waard!!

    • alicia zegt:

      Natuurlijk is het wel goed om te sporten, maar doe het dan om jezelf een goed gevoel te geven over jezelf. Doe het niet om aandacht te krijgen van jongens. Door sporten moet je juist zelfvertrouwen krijgen. En als dat zelfvertrouwen de ogen van jongens doet openen voor jou, dan is dat mooi meegenomen. Maar stel jezelf ten doel dat jouw gezondheid en zelfvertrouwen, een lekker gevoel hebben over jezelf, op nummer 1 staan.

  4. Tristan zegt:

    Voor alle meisjes die dit lezen: doe dit alsjeblieft niet!! M’n vriendin had zich ook in dr hoofd gehaald dat ze te dik was en ging met zo’n crashdieet aan de gang. Ze woog ontzettend weinig en ik heb haar toen gedwongen naar de dokter te gaan voor anorexia. Nu gaat het weer beter met haar, maar ik krijg het nog steeds niet uit mn hoofd hoe slecht ze eruit zag. Blijf hier dus vanaf!

  5. Nora zegt:

    Ik heb laatst gehoord dat een dieet enkel goed is, wanneer je het ziet als een levensstijl verandering. Daarmee bedoel ik als je maar tijdelijk dieet en dan terug gaat naar je oude eetpatroon. Dat het dan niks uitmaakt. Hoe zwaar je dieet ook is (crash dieet). Klopt dat??

    Groetjes

    Nora

    • Barend zegt:

      Zo heb ik het ook gedaan Nora. Als je jouw dieet niet ziet als een dieet maar gewoon een nieuwe manier van leven is het veel makkelijker om het lang vol te houden. Want je ziet het niet als iets tijdelijks.

  6. Noortje zegt:

    Hoi Johan,

    Als een crash dieet niet de oplossing is om snel af te vallen, wat is het dan wel? Ik ben best aan de dikke kant en wil gewoon heel graag afvallen. Maar als ik zie hoe lang het duurt als ik op tv kijk en met mensen praat en zo dan ben ik er al heel snel klaar mee. Ik wil gewoon snel afvallen en zat dus te denken aan zo’n crash dieet. Maar jouw artikel heeft me overtuigd om het niet te doen.

    Is er echt geen betere manier om af te vallen dan jezelf eigenlijk uithongeren? Want dat is volgens mij wat zon crash dieet gewoon is. je eet zo weinig dat je ook helemaal geen voedingsstoffen en zo binnenkrijgt. Ja ook geen slechte stoffen, maar dat is alsnog beter dan helemaal niets. Help me alsjeblieft Johan, ik wil gewoon heel snel van mn buikje af zodat mensen me als normaal persoon behandelen!

    Noortje

    • Johan Schippers zegt:

      Ik snap dat je heel graag snel wilt afvallen. Maar geloof me, daar heb je op de lange termijn alleen maar problemen van. Je kunt beter goed op je dieet letten, en dus minder koolhydraten en vetten eten. Als je dat combineert met sporten val je vanzelf af zonder dat je door hebt dat je aan het diëten bent! Dat hou je ook langer vol!

  7. Arianne zegt:

    Gadsie wat een nare verhalen allemaal.. ik wil gewoon afvallen niet mezelf uithongeren! Bedankt voor dit artikel Johan

    xx Arianne

  8. Sabrina zegt:

    Hoi Johan,

    Ik heb ook wel eens zo’n heftig dieet gevolgd. Had nog nooit gehoord van die term ‘crashdieet’ maar blijkbaar was het dat wel. Want ik at echt heel weinig. Voor ontbijt en lunch bijna niets alleen fruit en bij het avondeten zowat alleen salades of soep ofzo. Maar ik merkte wel echt dat ik aan het afvallen was. Al heel snel stond ik op de weegschaal en gingen de cijfertjes omlaag.

    Tuurlijk, ik was vaak moe en mensen zeiden vaak dat ik er niet goed uit zag. Maar van binnen voelde ik me wel goed want ik was eindelijk aan het afvallen. Dit is nog niet zo lang geleden dus ik ben nu langzaam weer op een normaal eetpatroon aan het komen. Maar wat vind jij hiervan? Ben ik slecht bezig geweest of valt het wel mee?

    Liefs,

    Sabrina

    • sas zegt:

      liever iets langzamer afvallen dan op zon manier afvallen!! Echt niet goed voor je een crashdieet. Vriendin van mij heeft het ook gedaan en haar gezondheid ging er echt enorm door achteruit! Goed dat je weer op normaal dieet probeert te komen ,zeker doen en dat crashdieet gewoon laten zitten!

    • maaike zegt:

      je bent wel slecht bezig geweest,, niet eten is niet een gezonde manier om af te vallen..

  9. Cora zegt:

    Kan iemand nog een alternatief dieet aanraden of heeft iemand nog aanvullende tips voor verantwoord afvallen zonder dieet? Alvast bedankt!

  10. erika zegt:

    de enigste manier om zoveel af te vallen in zon korte tijd is om jezelf uit te hongeren en dat is echt niet gezond!!!

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *