click tracking

7 Manieren om Je Buikspieren te Trainen Tijdens het Zwemmen

Abs zwemmen

Buikspieren zijn een ideaalbeeld bij mannen. Je ziet de sixpack vrijwel overal op billboards, onderbroekenreclames en bij andere mannelijke modellen. Helaas is het niet erg makkelijk om zo’n mooie sixpack te krijgen. Er gaat een hoop moeite, tijd en voeding aan vooraf. Maar laten we eerlijk zijn, het is wel de moeite waard. Een sixpack laat niet alleen zien dat je gezond en fit bent, maar het is ook erg populair bij vrouwen.

Een paar keer naar de sportschool gaan is echter niet genoeg voor een mooi wasrekje op je buik; daar is langere tijd intensieve training voor nodig. Zwemmen wordt vaak gezien als de ideale training hiervoor. In dit artikel lees je meer over het trainen van je buikspieren tijdens het zwemmen.

Je lichaam trainen door te zwemmen

Zwemmen is de ultieme cardio. Een manier van sporten waarmee je veel verschillende spieren traint, een conditie opbouwt en ook nog eens een sixpack kunt trainen. Voor een sixpack is het namelijk van belang dat je de juiste spieren traint.

Hierbij is het van groot belang dat je niet maar één spier in de buik traint. Je buik bevat namelijk verschillende spieren. Als je telkens dezelfde oefening doet, train je maar één enkele spier. Zo krijg je nooit de ideale sixpack. Het juiste resultaat wordt bereikt door het trainen van meerdere spieren.

Zwemmen

Dat is het grote voordeel van zwemmen. Je gebruikt veel verschillende spieren bij het voortbewegen in water. Daarnaast zijn er veel verschillende zwemslagen die je kunt uitvoeren, waardoor je kunt afwisselen. Je hele lichaam wordt op de proef gesteld. Ook je buik profiteert hiervan.

Zwemmen is daarnaast natuurlijk gewoon leuk. Sporten wordt vaak geassocieerd met vermoeiende oefeningen uitvoeren, jezelf uitsloven en de motivatie blijven zoeken om door te gaan. Maar wat is er nu lekkerder dan even met het verstand op nul het zwembad in te duiken? Water door je haren, een duik in het diepe.

Maar zelfs al voordat je het water induikt, kun je beginnen met buikspieroefeningen. Een goed begin is het halve werk, ook in het zwembad.

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Daarom heeft Oscar Helm (afslankcoach) een simpel te volgen weekmenu incl. recepten gemaakt, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Buikspieroefeningen aan de rand van het zwembad

Aan de rand van het zwembad, in ondiep water, kun je al beginnen met enkele hele simpele buikspieroefeningen. Ze werken goed als warming up, maar dienen ook om de ideale sixpack te creëren.

Oefeningen waarmee je op een simpele manier verschillende spieren traint, zodat die ideale platte buik echt gerealiseerd kan worden. Dat is het idee. Daarom focussen we eerst op de buikspieroefeningen aan de rand van het zwembad. Daar begint de actie.

In het zwembad

Manier 1: de water-crunch

De water-crunch is één van de bekendste buikspieroefeningen. Dat is niet voor niets, want deze oefening is simpel, werkt en dient als ideale warming up. Probeer ‘m eens.

Ga met je rug tegen de rand van het zwembad staan, in niet al te diep water. Laat je ellebogen op de rand van het zwembad rusten. Strek vervolgens je benen naar voren, recht onder het wateroppervlak. Trek vervolgens je benen richting je borst. Strek ze weer uit en blijf dit zo lang mogelijk herhalen.

Lukt dat of gaat dat je wel erg makkelijk af? Dan is het tijd voor een moeilijkere oefening: de schuine crunch. Neem dezelfde starthouding aan de rand van zwembad aan met je ellebogen op de rand. Strek je benen weer. Trek nu je benen in richting je rechterborst. Strek weer. Nu doe je hetzelfde richting je linkerborst. Herhaal dit zo lang mogelijk en wissel continu af om beide kanten optimaal te trainen.

Manier 2: water-scharen

Water-scharen begint hetzelfde als de water-crunch. Rust weer met je ellebogen op de rand van het zwembad. Strek je benen weer recht naar voren, zodat ze parallel aan het water liggen.

Spreid je benen nu zo ver als mogelijk is. Zorg er wel voor dat je lichaam zo recht mogelijk op het water blijft liggen. Breng je benen vervolgens weer naar elkaar toe en maak deze beweging af door je benen over elkaar heen te kruisen.

Herhaal de oefening vervolgens, maar eindig nu met het andere been bovenop. Zo vorm je als het ware een schaar in het water. Herhaal dit net zo lang als dat je jouw lichaam recht kunt houden in het water. Voel je je buik? Mooi zo.

Manier 3: leg lifts

De volgende oefening begint in dezelfde positie. Tegen de rand van het zwembad met de ellebogen op de rand, strek je je benen recht naar beneden.

De naam van de oefening verklapt het al: breng je benen omhoog. Doe dit zonder je benen te buigen, dus strek ze richting het wateroppervlak. Ga hierbij zo hoog als je kunt. Ga snel naar boven en laat je benen rustig zakken. Herhaal de oefening vervolgens zo vaak mogelijk.

Je kunt deze oefening uitvoeren met één been per keer of met beide benen gecombineerd. Probeer dit af te wisselen voor het beste effect.

Manier 4: Springen

Springen is wellicht één van de simpelste oefeningen, maar geloof me maar als ik zeg dat het werkt. Ga in redelijk ondiep water staan, zodat je met je schouders boven het water uitsteekt.

Spreid nu je benen alsof Ronaldo een vrije trap gaat nemen. Dit is dus met de benen een stuk uit elkaar. Spring vervolgens zo hoog als je kunt met je knieën ingetrokken. Landen doe je in dezelfde gespreide houding. Spring enkele keren op en neer, dan zul je vanzelf je buik beginnen te voelen.

Buikspieroefeningen tijdens het zwemmen

Bovenstaande buikspieroefeningen vinden plaats aan de rand van het zwembad en zorgen ervoor dat je het water gebruikt als hulpmiddel om fit te blijven. Leuk en gezond tegelijk.

Nu is het tijd om verder het water in te gaan. Met onderstaande oefeningen train je namelijk je buik in dieper water. Tijd om echt te gaan zwemmen!

Pool

Manier 5: lopen

Dit klinkt misschien heel vreemd, maar één van de beste buikspieroefeningen in het water is simpelweg door het water lopen. De weerstand van het water biedt al een hoop training voor je buikspieren. Voel maar; je moet een hoop kracht zetten om zo snel mogelijk te kunnen lopen.

Probeer het tempo eens op te voeren en loop op andere manieren, door bijvoorbeeld je knieën hoger op te trekken richting je borst. Nog moeilijker: probeer eens te rennen in het water door van been naar been te springen. Op die manier verhoog je zelf de weerstand. Dat veroorzaakt nog meer training voor je buikspieren.

Manier 6: Baantjes trekken

De beste manier om je lichaam – en dus ook je buikspieren – te trainen, is het trekken van baantjes. Heen en weer zwemmen in het zwembad, lekker even helemaal aan niets denken en bij het bereiken van de overkant weer omdraaien. Zwemmen is goud, zilver en brons tegelijk voor je hele lichaam.

Probeer hierbij zoveel mogelijk zwemslagen af te wisselen. Met elke zwemslag train je immers andere spieren, zodat bij het afwisselen zoveel mogelijk spieren worden getraind. Denk hierbij aan:

  • De schoolslag
  • De borstcrawl
  • De vlinderslag

Met de schoolslag train je zowel je armen als je benen intensief. Met de borstcrawl worden vooral je schouders en je rug getraind. De vlinderslag is de meest intensieve zwemslag, waarmee je met de juiste techniek enorm veel calorieën verbrandt en spieren traint.

Je buik pak je bij vrijwel elke zwemslag mee. En het mooiste van alles: je verbrandt met het zwemmen van baantjes ook nog eens enorm veel calorieën, waardoor het buikvet zal afnemen. Dan worden je buikspieren sneller zichtbaar, en komt die fraaie sixpack steeds dichterbij. Per minuut kun je ongeveer 10 calorieën verbranden, indien je intensief baantjes trekt. Dat tikt al snel aan: in een uur verbrand je zo al snel 600 tot 700 calorieën!

Manier 7: Regelmatig zwemmen

De laatste oefening die ik kan aanraden, is niet echt een enkele oefening. Het is eerder een tip die je kunt toepassen als je begint met zwemmen: zwem regelmatig.

Om daadwerkelijk een sixpack te ontwikkelen, moet je namelijk vaker zwemmen dan die ene keer. Zwem je maar één keer in de zoveel tijd, dan train je je buikspieren namelijk te weinig om echt een sixpack te krijgen.

De richtlijn is om ongeveer twee tot drie keer per week 60 minuten tot 90 minuten te zwemmen. Als je dit een tijdje volhoudt, zullen je buikspieren zich écht gaan ontwikkelen en is die sixpack waar je al zo lang van droomt eindelijk binnen handbereik.

Een ander belangrijk aspect bij het trainen van een sixpack is niet de frequentie, maar de duur van je training. Als je steeds maar erg kort traint, is de kans erg klein dat je een sixpack krijgt. Voor het trainen van buikspieren heb je voornamelijk inspanningen van langere duur nodig, van minimaal 35 tot 40 minuten.

Daadwerkelijk een sixpack krijgen

Om die gedroomde sixpack werkelijkheid te maken, moet je dus regelmatig zwemmen. Vul deze zwemtrainingen ook aan met bijvoorbeeld dagelijkse sit-ups en andere buikspieroefeningen, zodat je buikspieren zich écht zullen ontwikkelen.

Voor buikspieren heb je namelijk geduld nodig. Het ontwikkelen van een mooie sixpack kan erg lang duren en heeft een hoop training nodig. Maar geloof ons, dat is het allemaal waard. En zwemmen is nog eens leuk ook!

Ongebruikelijke tips om snel buikvet te verbranden en die platte en strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je aan om het boek van Oscar Helm te bekijken.

Hij heeft reeds duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu zijn baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *