click tracking

Hoe Je Met Buikspieroefeningen Effectief Calorieën Verbrandt

10. lose-weight-fast

Met gemiddelde intensiteit fitnessen verbrand je zo’n vier kilocalorieën per uur, per kilo lichaamsgewicht. Met hoge intensiteit fitnessen verbrand je gemiddeld negen kilocalorieën per uur, per kilo lichaamsgewicht.

Er zijn echter manieren waardoor je nóg effectiever calorieën verbrandt. Bijvoorbeeld met hele krachtige buikspieroefeningen! Sterkere buikspieren verhogen je calorieverbranding, zodat je zélfs in rust meer calorieën verbrandt.

Vergeet dus niet met regelmaat op de juiste manier buikspieroefeningen te doen als je wilt afvallen. Doe je het goed, dan kun je vele malen meer calorieën verbranden dan wanneer je gewoon maar wat buikspieroefeningen doet.

Wat zijn calorieën eigenlijk?

Calorieën worden op alle verpakkingen in de supermarkt vermeld. Calorieën en kilocalorieën zijn maatstaven. De caloriemaatstaf geeft aan hoeveel energie er in voeding zit. Die energie heeft je lichaam nodig. Zonder energie voel je je futloos, zwak en ben je minder in staat om iets te doen.

Blockquote: “Je kunt niet zonder energie en dus ook niet zonder calorieën.”

Zelfs als je slaapt verbruikt je lichaam calorieën. Dit is net iets minder dan één kilocalorie per uur per kilo lichaamsgewicht. Met één nacht slapen verlies je dus bijna net zoveel als je met één uur zwaar fitnessen verbrandt.

Voor een platte en strakke buik zul je (mogelijk) je vetpercentage moeten verlagen!

Hierbij speelt voeding een belangrijke rol. Daarom heeft Oscar Helm (afslankcoach) een simpel te volgen weekmenu incl. recepten gemaakt, zodat je precies weet wat je kan eten.

Klik hier en Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Calorieën verbranden

Als je lichaam de ingenomen calorieën gebruikt als energie, verbrandt je lichaam deze calorieën. Bij verbranding worden de calorieën namelijk omgezet in energie die het lichaam kan gebruiken.

De calorieën krijg je binnen door te eten en te drinken. Je lichaam verbrandt die calorieën vervolgens op drie verschillende manieren.

  • Allereerst verbrandt je lichaam met allerlei lichamelijke processen je ingenomen calorieën. Dit doet je lichaam bijvoorbeeld bij het ademhalen, rondpompen van je bloed en bij het sturen van hersenactiviteit. Deze verbranding wordt het basale metabolische ratio genoemd (BMR).
  • Hiernaast kost het verteren van je voeding ook een hoeveelheid calorieën. Bij de vertering gaat er ongeveer 10 procent van de ingenomen calorieën verloren, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen!
  • Ten slotte verbrand je calorieën met bewegen. Dit zijn de alledaagse bewegingen, zoals zitten, je arm bewegen om drinken te pakken, rondlopen, je hoofd bewegen en noem zo maar op. Als je sport ben je heftig in beweging. Dan verbrand je dus meer calorieën dan wanneer je niets doet en stilzit. Het kost het lichaam simpelweg meer energie om intensief in beweging te zijn.

Calorieën verbranden met sport

Sport is veruit de effectiefste manier om calorieën te verbranden. Als je wilt afvallen, zal je dus ook meer in beweging moeten komen en moeten gaan sporten. Natuurlijk verbrand je met de ene soort sport meer calorieën dan met de andere soort sport.

Hier een overzichtje om te verduidelijken hoeveel calorieën je met diverse soorten sport en oefeningen verbrandt:

Activiteit Kilocalorieën per uur per kilo lichaamsgewicht
Rustig zwemmen 4
Paardrijden 4
Wandelen 4
Normaal fitnessen 4
Yoga 5
Traplopen 6
Dansen 6
Tennis en squashen 7
Gemiddeld roeien 7
Zumba 8
Fietsen (20 km/u) 8
Hardlopen (8 km/u) 8
Krachtig roeien 9
Zwaar fitnessen 9
Fietsen (25 km/u) 10
Hardlopen (10 km/u) 10
Boksen/sparren 10
Snel zwemmen (20 km/u) 11
Touwtje springen 11
Hardlopen (12 km/u) 12
Fietsen (30 km/u) 13

Uit de tabel blijkt wel dat je met cardio veel meer calorieën verbrandt dan je met krachttraining doet. Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat krachttraining juist een betere manier is om af te vallen.

De kracht van krachttraining

Blockquote: “Met krachttraining verbeter je de stofwisseling van je lichaam, waardoor je tot wel vijftien uur ná je training meer calorieën verbrandt!“

Hoe zit dat dan? Nou, met krachttraining verbrand je tijdens de oefening dus de aangegeven hoeveelheid kilocalorieën uit de tabel. Daarnaast geef je met zware krachttraining een boost aan de aanmaak van groeihormoon. Dit groeihormoon wordt door je lichaam geproduceerd om je spieren te versterken. Dit is zo in je lichaam ingebouwd, omdat je lichaam na zware inspanning weleens opnieuw aan een zware inspanning blootgesteld kan worden. Het lichaam bereidt zich daarop voor door spieren te versterken door middel van het groeihormoon.

Het groeihormoon verbetert je stofwisseling, waardoor je:

  1. meer calorieën verbrandt met bewegen direct na je training;
  2. meer calorieën verbrandt in rust, doordat je spiermassa toeneemt.

Als je alleen met cardio veel calorieën wilt verbranden, ben je wel even bezig. Je moet bijvoorbeeld 25 uur fietsen om 7000 kilocalorieën, en daarmee één kilo lichaamsgewicht, te verliezen. Bovendien kan cardio je zelfs tegenwerken als je calorieën wilt verbranden. Zo tonen wetenschappelijke onderzoeken dat cardio voor een hogere cortisolproductie zorgt. Cortisol staat bekend als het stresshormoon. Het belemmert je stofwisseling en het zorgt tevens voor meer zin in calorierijk voedsel. Op die manier is die calorieverbranding met cardiotraining dus niet zo effectief!

De meest effectieve calorieverbranding

Voor de meest effectieve calorieverbranding overall kies je dus voor krachttraining, die je eventueel aanvult met een korte cardiotraining.

Buikspieroefeningen zijn een belangrijk onderdeel van krachttraining. Je krijgt hierdoor een sterkere gesteldheid, want je buik ondersteunt je rug, en met buikspieren krijg je ook een slankere taille. Bovendien verbrand je met krachttraining puur vet en geen spiermassa. Zeg dus maar ‘dag’ tegen je zwembandje!

Blockquote: “In rust verbrandt iedere kilo spiermassa veertien tot twintig calorieën per dag per kilo lichaamsgewicht. Dat is ongeveer drie keer zoveel als de hoeveelheid calorieën die vetmassa verbrandt.”

Alleen al in rust verbrand je met meer spiermassa meer calorieën. Daarbij vragen je spieren bij sporten meer energie, dus verbrand je bij het sporten nóg meer calorieën door jouw extra spiermassa!

Buikspieroefeningen waarmee je effectief calorieën verbrandt

Het doel van je buikspieroefeningen is dus zo effectief mogelijk calorieën verbranden door de spieren sterker te maken. Een bijkomstig doel is voor velen uiteraard de slankere taille, oftewel de strakkere buik.

Hoe pak je het aan?Als je zo effectief mogelijk calorieën wilt verbranden met buikspieroefeningen, train je ál je buikspieren. Je hebt namelijk meer buikspieren dan alleen de spieren die het welbekende wasbordje tonen.

musces of the trunk

Je traint:

  1. de rechte buikspier
  2. de schuine buikspieren
  3. de dwarse buikspieren

Door al je spieren sterker te maken, verbrand je zoveel mogelijk calorieën met je buikspieren in rust én tijdens het sporten. Kies niet voor een lichte training van je buikspieren, maar zorg ervoor dat je zo traint, dat je direct voelt dat je jouw buikspieren aan het trainen bent.

Als je dit voelt, betekent het dat je spieren hard moeten werken en je zo veel mogelijk groeihormoon aanmaakt. Je zult meer calorieën verbranden én je buikspieren vormen zich beter, zodat je strakker in je vel komt te zitten en eventueel een wasbordje kweekt.

Nog een aantal tips die zorgen voor optimale training van je buikspieren:

  • Doe oefeningen waarmee je andere spieren niet overbelast. Krijg je last van je nek door de oefeningen? Dan heb je onbewust je nekspieren gebruikt bij de buikspieroefeningen. Dit betekent dat je buikspieren niet hard genoeg getraind hebben. Kies voor andere oefeningen, waarbij je jouw nek niet gebruikt. Houd je bovenlichaam bijvoorbeeld recht tijdens de oefeningen, terwijl je jouw benen gebruikt om je buikspieren te trainen. Dit kun je liggend doen, maar ook middels plankoefeningen.
  • Start je training met buikspieroefeningen. Zo heb je nog de meeste kracht om alles te geven tijdens de buikspieroefeningen, waardoor je zoveel mogelijk groeihormoon aan zult maken.

Voeding voor een groter effect van buikspieroefeningen

Je kunt nog zoveel trainen en calorieën verbranden met sport; als je te veel calorieën eet, val je ondanks alle moeite nog niet af. Het is dus erg belangrijk om ook op je voeding te letten als je zo effectief mogelijk calorieën wilt verbranden.

Gebruik deze tips om middels voeding meer te halen uit je training:

  1. Vermijd suiker. Suiker bevat heel veel calorieën. Als het lichaam suiker binnenkrijgt, kan het die calorieën niet direct gebruiken; het zijn er gewoon te veel. Daarom wordt suiker vrijwel geheel als vet in het lichaam opgeslagen. Vet is namelijk een energiereserve van het lichaam.
  2. Zorg voor een goede balans van vetten. Vetten leveren het lichaam direct energie, dus ze zijn zeker nodig. Vooral goede vetten zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Deze vetten helpen bovendien de ongezonde vetten af te breken. Dus eet regelmatig vette vis, avocado en noten, en vermijd slechte vetten uit gefrituurde voedingsmiddelen en kant-en klaarproducten.
  3. Eet vaker. Door vaker kleinere porties te eten houd je jouw stofwisseling op gang. Zo verbrand je meer calorieën, verspreid over de dag.
  4. Eet soms lekker pittig. Pittig eten, zoals pepers, verhogen je stofwisseling aanzienlijk. Je BMR is 50 procent hoger tot drie uur na het eten.

Met de juiste training en de juiste voeding werk je effectief naar een ‘calorie deficit’ toe. Je krijgt minder calorieën binnen, terwijl je veel meer calorieën verbrandt. Zo heb je zo snel mogelijk een platte, strakke buik!

Ongebruikelijke tips om snel buikvet te verbranden en die platte en strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je aan om het boek van Oscar Helm te bekijken.

Hij heeft reeds duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu zijn baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Strakke Buik Bijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *